АНГЛИЯ
глазами
русской училки
ПОПУЛЯРНОЕ
тесты и игры:
аудирование
чтение
письмо
лексика
грамматика
ГИА
ЕГЭ
песни
страноведение
Jeopardy
Закажите
авторский диск
с разработками
в PowerPoint
Посетите мой блог
--------------------------------------
Видео обучающее
Pronunciation
Сommunication
Learning English (BrE) 1 2 3
The best English (AmE)
Grammar 1 2 3
ЕГЭ FCE TOEFL BEC
English speaking world
---------------------------------------
---------------------------------------
----------------------------------------
Проверь свой английский
в игре
---------------------------------------
English-speaking countries
---------------------------------------
Песни и упражнения
Новые материалы
- About Russia in English: reading - listening - tests
- Игра "Colour the clown"
- My favourite season - тексты на английском с заданиями
- Online memory games: лексика animals, sport
- Тема "Sweet home": listening, reading, video, online tests
- Тема Hobbies: аудирование, чтение, тесты, кроссворды
- Topic Inventions - Reading - Listening - tests
- Extreme sports: reading - listening - online tests
Для урока
Использование материалов электронной переписки
на уроках английского языка
Для создания атмосферы иноязычного общения на уроке я часто использую свою личную переписку с носителями языка из Англии, Уэльса, США и Новой Зеландии (конечно, с их согласия). Это открытки и электронные письма, посвященные праздникам, описанию дома и семьи, погоды и событий в стране и за рубежом. Учащиеся знакомятся не только с образцами неформальной письменной речи, но и получают новые сведения o культуре, традициях, быте стран изучаемого языка, задают вопросы, сравнивают и анализируют полученную информацию, выражают свое мнение.
При отборе материала я обращаю внимание на следующие критерии:
соответствие теме урока или важным реальным событиям текущего дня;
страноведческая ценность;
доступность с точки зрения языковых средств;
соответствие речевому опыту учащихся;
соответствие возрастным особенностям, интересам и жизненному опыту учащихся.
Музыка, толерантность, терроризм, хобби, досуг, еда, школа, спорт, достопримечательности, туризм - вот далеко не полный перечень тем, которые можно обсудить с детьми, опираясь на фрагменты писем.
Например, беседа о погоде в ноябре может проходить следующим образом:
What's the weather like today? Is it typical for this time of the year? Do you like it? I got an email from my friend yesterday. Listen, what she is writing about the weather in England:
Our weather here today is typical for England at this time of year- fog! The first since last winter. I personally like to be out in it, walking. Driving is not so much fun. It's not terribly thick, but nice nevertheless. It's not cold either, our temperatures are still around 10-15 degrees, much warmer than yours, I suppose.
Далее мы сравниваем нашу текущую погоду с погодой в Англии.
А вот информация к размышлению о стереотипах:
Энн из Англии после получения моей посылки
My friends loved the doll. But what they loved most of all was the book. The pictures we tend to see of Russia here are usually just dreary grey pictures, mainly of soldiers marching around various buildings in Moscow, it made it look a very uninviting place. But your pictures, well they are just so beautiful.
А такие строчки положили начало оживленной дискуссии по теме "Кино" в 11 классе:
Delores from the USA
Not far from my town is a large shopping mall with three big theaters, each with at least 10 screens. Movie going is very popular here. Unfortunately, if we want to see a foreign film, we are limited to small special theaters, which are not very common. I can count on one hand the number of foreign films I've seen in my entire life. That's kind of sad, isn't it?
Следующее письмо не только передает личностное отношение автора к праздникам в современной Британии, но и служит отправной точкой для беседы о праздниках в России и отношении к ним учащихся:
Lorna from Wales
Mother's Day this year is on Sunday March 25. We don't really celebrate this any more. We might send a card and possibly flowers to our mothers and if you live close enough you might visit, but other than this we don't do anything special. The big Spring festival is of course Easter. This is a time when children (and some adults) stuff themselves silly on chocolate Easter eggs. People get time off from work (normally Good Friday, Easter Monday and the Tuesday). If the weather is good, people head for the beach or the countryside to make the most of the holiday. We also have May Day - traditionally May 1st but now people have the first Monday in May off from work. Some of the Trades Unions have marches but mostly people just take the day off and rest. Traditionally (a long time ago) people would have held fairs and danced around the maypole etc., but this only happens in some rural areas. I think that a lot of our traditions have just disappeared now. Not only are we a multi cultural society but also most people are atheists so the traditional Christian type festivals just don't have any meaning for a lot of people.
Часть материалов я использую не только для аудирования с последующим обсуждением, но и в качестве текстов для чтения. (см. Урок "Поездка в Лондон")