welcome.png

АНГЛИЯ
глазами
русской училки

 

 

ПОПУЛЯРНОЕ

тесты и игры:
аудирование

чтение

письмо
лексика
грамматика
ГИА
ЕГЭ
песни
страноведение

 

 

Закажите
авторский диск
с разработками
в PowerPoint

 

наш канал на youtube

English study cafe
на Youtube


 

Посетите мой блог

 


Учительский портал

main_pic.jpg

Для урока

Урок "Поездка в Лондон"

Одно из писем с подробным описанием поездки в Лондон и фотографиями было написано моей английской подругой по переписке (не учителем!) специально для моих учеников. После небольшой переработки и добавления заданий я использую его при работе над темой "Лондон. Транспорт". (8-9 класс).

Дети работают в группах из 3 человек. Каждая группа получает текст, разделенный на 6 частей (jigsaw reading). Каждый член группы работает с двумя частями текста и передает их содержание остальным участникам. Затем группа должна расположить части текста в логической последовательности и коллективно начертить схему маршрута поездки с указанием посещенных мест и видов транспорта.
Это выглядит примерно так:


С целью проверки детального понимания текста можно предложить следующие задания:

1. Are these statements true(T) or false(F)?

  1. The Main Line is the name of the London Underground .
  2. A season ticket is a ticket which you can use for a month or for a year.
  3. New buses have no conductor.
  4. A taxi is a quick way of travelling, but very expensive.
  5. Harrods is in Oxford street.
  6. Ann and Terry came home late because of the rain.

2. Match the names with the correct definitions:

1. Uxbridge

A. the most famous shopping street

2. West Drayton

B. a local underground station

3. Paddington

C. a well-known London shop

4. Harrods

D. the central London station

5. Oxford Street

E. a part of London

6. the Main Line

F. A type of rail network

7. a Black Cab

G. a local Main Line station

8. Knightsbridge

H. a pub

9. The Swan and Bottle

I. a London taxi


Answer the following questions:
  1. What are two types of rail networks in England?
  2. What kind of tickets can you buy?
  3. How can you travel using a One Day Travel Card?
  4. What types of buses do they have in London?
  5. Who collects the fares as you get on a bus?
  6. What does eat-as-much-as-you-like buffet mean?
  7. What was the main purpose of Ann's trip?
  8. What can you buy in Harrods?
  9. Whose car did Ann and Terry use to arrive home?
Follow- up:
What new facts about London and its transport have you learnt from the text? What transport would you like to use while travelling around London? Why?

Answer Keys:

1. 1-F, 2-T, 3-T, 4-T, 5-F, 6-F.

2. 1-B, 2-G, 3-D, 4-C, 5-A, 6-F, 7-I, 8-E, 9-H.

3.

  1. the Main Line and the London underground.
  2. single, return, season tickets, special tickets such as One Day Travel Card.
  3. by the Underground, the Main Line and buses.
  4. double-deckers and single-deckers.
  5. a conductor in the older type buses, a driver in the newer buses.
  6. for one and the same price you can eat as much as you wish.
  7. to go to a shop called Harrods.
  8. anything from food to sport cars.
  9. their son's car.

скачать тексты

 

Использование материалов электронной переписки
на уроках английского языка

Для создания атмосферы иноязычного общения на уроке я часто использую свою личную переписку с носителями языка из Англии, Уэльса, США и Новой Зеландии (конечно, с их согласия). Это открытки и электронные письма, посвященные праздникам, описанию дома и семьи, погоды и событий в стране и за рубежом. Учащиеся знакомятся не только с образцами неформальной письменной речи, но и получают новые сведения o культуре, традициях, быте стран изучаемого языка, задают вопросы, сравнивают и анализируют полученную информацию, выражают свое мнение.

При отборе материала я обращаю внимание на следующие критерии:

соответствие теме урока или важным реальным событиям текущего дня;
страноведческая ценность;
доступность с точки зрения языковых средств;
соответствие речевому опыту учащихся;
соответствие возрастным особенностям, интересам и жизненному опыту учащихся.
Музыка, толерантность, терроризм, хобби, досуг, еда, школа, спорт, достопримечательности, туризм - вот далеко не полный перечень тем, которые можно обсудить с детьми, опираясь на фрагменты писем.

Например, беседа о погоде в ноябре может проходить следующим образом:

What's the weather like today? Is it typical for this time of the year? Do you like it? I got an email from my friend yesterday. Listen, what she is writing about the weather in England:

Our weather here today is typical for England at this time of year- fog! The first since last winter. I personally like to be out in it, walking. Driving is not so much fun. It's not terribly thick, but nice nevertheless. It's not cold either, our temperatures are still around 10-15 degrees, much warmer than yours, I suppose.

Далее мы сравниваем нашу текущую погоду с погодой в Англии.

А вот информация к размышлению о стереотипах:

Энн из Англии после получения моей посылки
My friends loved the doll. But what they loved most of all was the book. The pictures we tend to see of Russia here are usually just dreary grey pictures, mainly of soldiers marching around various buildings in Moscow, it made it look a very uninviting place. But your pictures, well they are just so beautiful.

А такие строчки положили начало оживленной дискуссии по теме "Кино" в 11 классе:

Delores from the USA
Not far from my town is a large shopping mall with three big theaters, each with at least 10 screens. Movie going is very popular here. Unfortunately, if we want to see a foreign film, we are limited to small special theaters, which are not very common. I can count on one hand the number of foreign films I've seen in my entire life. That's kind of sad, isn't it?

Следующее письмо не только передает личностное отношение автора к праздникам в современной Британии, но и служит отправной точкой для беседы о праздниках в России и отношении к ним учащихся:

Lorna from Wales
Mother's Day this year is on Sunday March 25. We don't really celebrate this any more. We might send a card and possibly flowers to our mothers and if you live close enough you might visit, but other than this we don't do anything special. The big Spring festival is of course Easter. This is a time when children (and some adults) stuff themselves silly on chocolate Easter eggs. People get time off from work (normally Good Friday, Easter Monday and the Tuesday). If the weather is good, people head for the beach or the countryside to make the most of the holiday. We also have May Day - traditionally May 1st but now people have the first Monday in May off from work. Some of the Trades Unions have marches but mostly people just take the day off and rest. Traditionally (a long time ago) people would have held fairs and danced around the maypole etc., but this only happens in some rural areas. I think that a lot of our traditions have just disappeared now. Not only are we a multi cultural society but also most people are atheists so the traditional Christian type festivals just don't have any meaning for a lot of people.

Часть материалов я использую не только для аудирования с последующим обсуждением, но и в качестве текстов для чтения. (см. Урок "Поездка в Лондон")


 

 

© 2012-2015 English Study Cafe. Все права защищены.
Created by Efimovlab

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru